10 زبان برنامه نویسی برای یادگیری

10 زبان برنامه نویسی برای یادگیری
یکی از مهم ترین مهارت ها در عصری که زندگی میکنیم برنامه نویسی است . امروزه کامپیوترها و فناوری های مربوط به آن تقریبا در هر صنعتی وارد شده است ، از فرودگاه ها و باند های پرواز گرفته تا سرعت سنج نصب شده روی دوچرخه ی شما .
کامپیوترها به شیوه های مختلفی زندگی انسان ها را احاطه کرده اند . میشود گفت زمان کاغذ و قلم رفت و الان بسیاری از شرکت ها ، سازمان ها ادارات دولتی و ... بدون وجود کامپیوتر و اینترنت نمیتوانند کاری از پیش ببرند . 
میشه گفت امروزه برای ذخیره سازی و فراخوانی اطلاعات حتما نیاز به کامپیوتر است . 
شغل برنامه نویسی و توسعه دهندگی به سرعت در حال رشد است و تعداد برنامه نویسان و توسعه دهندگان نیز هر روز بیشتر از قبل میشوند . 
تعداد زیادی زبان برنامه نویسی جدیدی عرضه میشود که برای گروه های مختلفی مناسب می باشند از جمله برای انواع برنامه نویس ها ( مبتدی ، متوسط ، حرفه ای ) همین طور برای پلتفرم ها و سیستم عامل های مختلفی نیز زبان های مختلفی وجود دارد ( برنامه های تحت وب ,  اپ های موبایل , بازی سازی, سیستم های توزیع شده و ...) .
 
در این مقاله قصد داریم بهترین زبان های برنامه نویسی  را معرفی و تحلیل کنیم ( از نظر درآمد و آینده ) . 

1 - پایتون ( Python )

پایتون  بی شک بهترین زبان برنامه نویسی در سال 2019 می باشد . این زبان بصورت گسترده بعنوان اولین زبان برنامه نویسی برای یادگیری انتخاب شده است . پایتون یک زبان سریع و راحت برای توسعه ی برنامه های تحت وب میباشد . سایت های بزرگی مثل  YouTube, Instagram, Pinterest, SurveyMonkey از پایتون استفاده میکنند . 
پایتون دارای کتابخانه های عالی و زیادی می باشد و جامعه ی زیادی از برنامه نویسان را داراست . 
پایتون زبانی عالی برای افرادی هست که تازه میخواهند شروع کنند و همچنین به دنبال درآمد خوبی از برنامه نویسی هستند . 
بسیاری از استارتاپ ها زبان پایتون را بعنوان تکنولوژی مورد استفاده ی خود ، انتخاب میکنند . این یک فرصت عالی شغلی برای برنامه نویسان پایتون محسوب میشود 
در زیر یک کد کوتاه برای نمایش عبارت Hello world با پایتون را مشاهده میکنید : 
print “Hello World!"
بله ! همانطور که میبینید پایتون خیلی ساده و راحت است  .
 
سطح آسانی برای یادگیری :بسیار آسان ، نمره ی 5 از 5 
سطح شغلی و درآمد: عالی نمره ی 5 از 5 .
 
2 - جاوا ( Java )

 جاوا  یکی از زبان های برنامه نویسی محبوب دیگر است که توسط سازمان های بزرگ مورد استفاده قرار گرفته است و سابقه بالاتری دارد تقریبا میشود گفت ده هاست که باقی مانده است . جاوا بصورت گسترده برای توسعه ی برنامه های تحت وب سازمانی مورد استفاده قرار میگیرد . 
جاوا از پایداری بسیار بالایی برخوردار است که بسیاری از شرکت ها که این زبان را استفاده میکنند این مورد را تائید کرده اند . 
اگر به دنبال کار کردن در سازمان های بزرگ هستید جاوا زبانی است که حتما باید یاد بگیرید . 
جاوا بصورت گسترده برای توسعه ی اپلیکیشن های اندرویدی نیز به کار می رود و همانطور که میدانید امروزه بیلیون ها دستگاه اندرویدی مورد استفاده قرار میگیرد و این برای هر کسب و کاری مهم است که اپ های اندرویدی خود را داشته باشد . 
این یک فرصت فوق العاده ی کسب و کار برای کسانی هست که جاوا را بلد هستند و گوگل پشتیبان رسمی این زبان برای توسعه ی اندروید است و محیط یکپارچه و عالی به نام Android Studio برای آن ساخته است .
 
سطح آسانی برای یادگیری : آسان تا متوسط نمره ی 4 از 5 
سطح شغلی و درآمد : خوب ! نمره ی 4.5 از 5 
 
3 - سی و سی پلاس پلاس  ( C/C++ )

C/C++ مثل نان و کره ی  برنامه نویسی هستند .  بسیاری از سیستم های سطح پائین مثل سیستم عامل ها ، فایل های سیستمی و ... با سی و سی پلاس پلاس نوشته میشوند . 
اگر دوست دارید یک برنامه نویس سیستمی باشید زبان های سی و سی پلاس پلاس بهترین گزینه ها هستند .
به دلیل اینکه زبان سی پلاس پلاس بسیار سریع و پایدار است بسیاری از برنامه های رقابتی در بازار ، این زبان را انتخاب میکنند . سی پلاس پلاس همچنین چیزی به نام STL  دارد که مخفف Standard Template Library میباشد 
STL مثل استخری از کتابخانه های آماده برای انواع ساختار داده ای ، عملیات محاسباتی و الگوریتم ها میباشد . 
پشتیبانی از کتابخانه ها و سرعت بالای این زبان را محبوب کرده است . 
 
سطح آسانی برای یادگیری : متوسط نمره ی 3 از 5 
سطح شغلی و درآمد : متوسط نمره ی 3.5 از 5 
 
4 - جاوا اسکریپت ( JavaScript )

جاوا اسکریپت  زبان برنامه نویسی فرانت اند ( رابط کاربری ) است . جاوا اسکریپت بصوت گسترده برای ساخت برنامه های فرانت اند کاربرد دارد . برای مثال وقتی در یک وب سایت روی یک دکمه کلیک میکنید و یک صفحه ی پاپ آپ نمایش داده میشود این عملیات با جاوا اسکریپت پیاده سازی شده است . 
امروزه بساری از سازمان ها و استارتاپ ها از NodeJS که یک محیط اجرائی سمت سرور برای زبان جاوا اسکریپت است استفاده میکنند . 
Node.js این اجازه را به شما میدهد که از جاوا اسکریپت بعنوان یک زبان اسکریپتی سمت سرور استفاده کنید و همانند پایتون و پی اچ پی سایت های داینامیک سمت سرور تولید کنید که در سمت سرور اجرا و نتیجه ی آن به مرورگر ارسال شود. 
از امروز شما میتوانید جاوا اسکریپت را بعنوان یک زبان هم برای سمت کلاینت ( کاربر ) در نظر بگیرید هم سمت سرور . 
اگر یک برنامه نویس وب ، یک برنامه نویس فرانت اند ، یک برنامه نویس موبایل یا یک بازی ساز هستید حتما باید جاوا اسکریپت را یاد بگیرید چون در همه ی اینها مورد استفاده قرار میگیرد . 
 
سطح آسانی برای یادگیری : آسان است نمره ی 4.5 از 5 
سطح شغلی و درآمد : بسیار خوب ، نمره ی 5 از 5 
 
5 - زبان برنامه نویسی گو ( Go Language )

زبان برنامه نویسی Go که بعنوان Golang هم شناخته میشود یک زبان برنامه نویسی است که توسط گوگل گسترش داده شده است . 
Go بصورت عالی از چند نخی پشتیبانی می کند بنابراین این زبان توسط بسیاری از شرکت ها که به سیستم های توزیع شده متکی هستند ، استفاده میشود .
زبان Go بصورت گسترده ای توسط استارتاپ ها در سیلیکون ولی مورد استفاده قرار میگیرد ، با این حال توسط شرکت ها و استارتاپ های هندی هم مورد استقبال قرار گرفته است . 
افرادی که دوست دارند به استارتاپ های مدل سیلیکون ولی بپویندند یا در سیستم های هسته ای متخصص شوند باید Golang را یاد بگیرند . 
 
سطح آسانی برای یادگیری : متوسط نمره ی 3 از 5  
سطح شغلی و درآمد : متوسط نمره ی 2.5 از 5 
 
6 - زبان R 

زبان برنامه نویسی R  یک زبان برنامه نویسی است که بصورت گسترده ای در زمینه ی آنالیز داده ها و یادگیری ماشین ها دارد . زبان R دارای فریمورک عالی که براساس کتابخانه های مختلفی است ، میباشد که برای توسعه ی الگوریتم های یادگیری ماشین مفید میباشد .
زبان R همچنین در محاسبات آماری عمومی مورد استفاده قرار میگیرد . زبان R توسط بسیاری شرکت ها مورد قبول واقع شده است . 
پس اگر شما قصد دارید به تیم آنالیز داده ای در یک سازمان یا شرکت بپوندید زبان R را یاد بگیرید .
 
سطح آسانی برای یادگیری : متوسط نمره ی 3 از 5
سطح شغلی و درآمد : خوب نمره ی 4 از 5 
 
7 - زبان سوئیفت ( Swift )

زبان Swift یک زبان برنامه نویسی باری توسعه ی برنامه های سیستم عامل IOS  اپل میباشد . دستگاه های مبتنی بر IOS بطور فزاینده ای محبوب هستند . 
آیفون های اپل ، یکی از دستگاه هایی میباشد که سهم بزرگی از بازار را به خودش اختصاص داده و رقیب سرسخت سیستم عامل Android به حساب می آید . 
اگر قصد دارید برنامه نویس سیستم عامل IOS  و محصولات اپل باشید زبان Swift را فرابگیرید  .
 
سطح آسانی برای یادگیری : متوسط متمایل به آسان نمره ی 3.5 از 5 
سطح شغلی و درآمد : خوب نمره ی 4 از 5 
 
8 زبان پی اچ پی ( PHP )

پی اچ پی ( PHP ) محبوبترین زبان برنامه نویسی اسکریپت نویسی سمت سرور است . 80% از وب سایت های دنیا با این زبان اجرا میشوند . php سابقه ی طولانی دارد ولی هنوز هم که هنوز است بازار کار طراحی وب و برنامه نویسی به برنامه نویسان php نیازمند است . 
اگر به توسعه ی وب علاقه دارید یا میخواهید استخدام شوید پی اچ پی را حتما یاد بگیرید . 
سطح آسانی برای یادگیری : آسان نمره ی 4.5 از 5 
سطح شغلی و درآمد : بسیار خوب نمره ی 4.5 از 5 
 
 9 - زبان سی شارپ ( C# )

سی شارپ ( C# ) یک زبان همه منظوره است که توسط مایکروسافت ساخته شده است . سی شارپ برای ساخت برنامه های موبایل هایی که ویندوز فون دارند مورد استفاده قرار میگیرید . همچنین برای طراحی وب ، بازی سازی با محیط یونیتی ، ساخت برنامه های ویندوزی و ... از این زبان استفاده میشود . 
 
سطح آسانی برای یادگیری : متوسط نمره ی 3.5 از 5 
سطح شغلی و درآمد : متوسط نمره ی 2.5 از 5 
 
10 - متلب ( MATLAB )

MATLAB یک ابزار تجزیه و  تحلیل آماری است که در صنایع مختلف برای تحلیل داده ها مورد استفاده قرار میگیرد . 
متلب بصورت گسترده ای در بینایی کامپیوتری و سیستم های پردازش تصاویر مورد استفاده قرار میگیرد . 
 
سطح آسانی برای یادگیری : متوسط نمره ی 3 از 5 
سطح شغلی و درآمد : خوب نمره ی 4 از 5 
 
جمع بندی : 

•پایتون و جاوا اسکریپت در بازار استارتاپ ها داغ هستند و از فریمورک Node.js زبان جاوا اسکریپت و فریمورک Django و Flask زبان پایتون بصورت گسترده برای تکنولوژی سمت سرور یا بک اند مورد استفاده قرار میگیرد . از آنجایی که دو زبان جاوا اسکریپت و پایتون بسیار راحت هستند برای افرادی که میخواهند تازه شروع کنند توصیه میشود . علاوه بر این ، هر دو زبان دارای بازار کار خوب هستند و نیاز بازار کار برنامه نویسی به این دو زبان شدید است . 
•جاوا و پی اچ پی در دنیای شرکت ها داغ هستند بسیاری از شرکت از فریمورک  Spring  زبان جاوا و بسیاری دیگر از فریمورک Codeigniter  یا Laravel زبان پی اچ پی استفاده میکنند . 
•R و MATLAB هم برای دنیای تحلیل ها خوب هستند و اگر شما علاقه مند به دنیای آنالیز داده ها و انواع تحلیل های آماری هستید این دو ابزار را یاد بگیرید . 
•C/C++ و Golang هم برای سیستم های با تاخیر کم و سیستم های مقیاس پذیر خوب هستند .
 

نظرات

ارسال نظر

شماره موبایل شما منتشر نخواهد شد، فیلد های اجباری با علامت * مشخص شده اند.